Jag föll för Nyhetsmorgon-Lasse

Jag är inget fan av att skicka bistånd i form av pengar till andra länder. Jag är kanske lite patriotisk men vafasen, satsa på att ha ett rikt Sverige som kan ge sitt folk hus och bra liv, INNAN vi skickar eventuella överskott till U-länderna. Det är min åsikt. I vanliga fall. Därför brukar jag aldrig knappt snegla åt notiser, uppmaningar och galor som uppmanar till att samla pengar till ditten och datten. Jag är kall som inte bryr mig om ensamma barn i Afrika som storögt tittar in i en tv-kamera. Jag är för ego.
MEN nu är det inte "i vanliga fall". Häromdagen satt vi som vanligt i Träkvista och käkade lunch med jobbet. Bläddrar fram mittuppslaget och tror maten ska komma upp igen. Hela uppslaget är täckt av en bild från Haiti. En bild som föreställer en hel gata, enbart fylld med döda kroppar. Det vänder sig i magen bara jag tänker på det. Och så en stor Caterpillar som ska frakta dessa till en av många massgravar i området. Bläddrade snabbt förbi och sysselsatte mig med att studera resultaten i senaste hockeymatcherna.
Men idag fick jag arslet ur, när TV4 sände en uppmaning om att skicka pengar. Lasse Bengtsson stod och såg bekymrad ut och sa att de behövde MIN hjälp. Så nu är jag hundra kronor fattigare. Nej, nej förresten. Haiti är hundra kronor rikare. Och en ungefärlig timlön kan jag fanemig avstå.

Sms:ade "Haiti100" till 72955

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0