Long time no see

När skrev jag senast, augusti någon gång? Kände inte för det längre. Men nu får bloggen ett nytt syfte. Världens finaste Lergo har flyttat hem till oss, det gjorde han redan i november. Och eftersom vi nu har börjat vår väg mot lydnadstävlan så tänkte jag skriva allt om träningarna och så här, för att själv kunna följa det hela litegrann :)
I söndags var första kursdagen. Nervös som fasen på vägen dit. Trodde alla skulle tycka han är ett monster eftersom han skäller så på andra hundar. Men han var då inte den enda som skällde, det var fullt liv på alla fem eleverna :P Men efter en stund hade alla lugnat sig och kunde koncentrera sig på sina hussar och mattar. Lergo fick flera fina komplimanger om att han var fin, hade fin färg, var allmänt lugn och trevlig. Sånt är väldigt kul att höra och jag kunde vara stolt matte!
Dagens moment: Linförighet, möten, platsliggning, inkallning, apport
Jag lärde mig något helt nytt, en väldigt enkel sak men jag kom på mig själv hundra gånger med att göra fel. När man vill att hunden ska följa med (linförighet, fritt följ) så börjar man gå med vänster fot. Vill man att hunden ska stanna kvar när man går (platsliggning, inkallning) börjar man med höger. Jag försöker tjata in det!
I linförigheten går Lergo helt klart för långt fram för att han ska ha bra koll på mig, och det blir jättesvårt att gära vänster om, eftersom jag bokstavligen får knuffa undan honom då. Men jag får köra med godis i vänsterhanden och få lite mer kontakt. Det funkade, mot slutet var han väldigt fokuserad!
Apportträningen bestod i att få hunden att ta apporten och sen släppa den när man tar den igen. Lergo vill inte riktigt hålla den men jag fick göra så att jag tog den så fort han tagit den, och gav godis. Sluta när det går bra!
Platsliggning och inkallning var absolut inga problem för Lergo.
Det var en väldigt rolig första dag på kursen! Lergo var verkligen taggad när han väl kom in i matchen, och det riktigt lyste i ögonen på honom! Tyvärr missar vi nu på söndag pga jobb :(
Vi tränade själva hemma idag. Bara lite repetition på det vi gjorde i söndags. Han blev jätteglad när han såg apporten, men jag lät honom bara göra lika enkla som i söndags. Högst en sekund fick han hålla innan jag tog den. Sen körde vi lite linförighet med höger om, vänster om och halt (med sitt). Platsliggning och inkallning.
Fortsättning följer ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0